Sturen op werkgeluk - Sermone

Sturen op werkgeluk

Geschreven door: Josée van Hage

16- 01 - 2024

Over een duurzame, mensgerichte route naar resultaat

Werk kunnen doen waar je goed in bent en dat je leuk vindt. Waarin je uitdaging, variatie en autonomie vindt. Waarin je kunt leren en groeien. In een omgeving waarin wederzijds vertrouwen is tussen collega’s, met managers en relaties. Waarin je weet wat jij bijdraagt aan het grotere geheel. Daar ook waardering voor ervaart. Waar je genoeg ruimte hebt voor je privéleven, waardoor je lekker in je vel zit. Leest dit als een droom, of een illusie? Het kan de realiteit zijn, maar het vraagt wel een consistente focus op werkgeluk, van zowel de organisatie als van iedere medewerker die eraan deelneemt. Dan komt het resultaat uiteindelijk vanzelf.

Werkgeluk in de praktijk

Werkgeluk in de praktijk

Onlangs kwam ik in contact met een organisatie waar het welzijn van de medewerkers met stip op nummer 1 staat. Duurzame relaties bouwen met de bijna 2000 medewerkers, met de klanten en leveranciers, staat centraal in de missie. Om als externe coach/trainer aan het netwerk van deze organisatie te worden toegevoegd, werden intensieve gesprekken met mij gevoerd. Om te onderzoeken of het wederzijds past. Of een we langdurige samenwerking kunnen aangaan.

Dit commerciële bedrijf met een historie van bijna 100 jaar kiest er steeds weer voor datgene te doen wat goed is voor de mens en de maatschappij. Dat vraagt een eigentijds HR-beleid, waar door zo’n 30 HR-mensen samen met de managers vorm aan wordt gegeven. Consistent, met focus op een positieve cultuur van vertrouwen, een flexibele mindset, ontwikkelingsmogelijkheden, een goede werk-privébalans, en ruime erkenning en waardering onderling. Dit leidt tot grote betrokkenheid en daarmee tot duurzaam resultaat.

Waarom is werkgeluk belangrijk?

Werkgeluk heeft veel voordelen voor zowel de organisatie als de medewerkers. Een gelukkig mens voelt zich meer tevreden met zijn werk, ervaart minder stress en is beter bestand tegen tegenslagen. Dit heeft een positieve invloed op de algehele werksfeer en teamdynamiek. Gelukkige medewerkers zijn daarnaast meer betrokken en gemotiveerd om goede resultaten te behalen. Dit resulteert uiteindelijk in hogere productiviteit, betere klantenservice en een hogere tevredenheid. Kortom, werkgeluk is van cruciaal belang voor het succes van een bedrijf.

Hard en zacht

De visie van veel organisaties start bij de “harde” kant (strategie, structuur, systemen). De “zachte” kant (gedrag, welzijn, talenten, betrokkenheid, cultuur) komt pas daarna. Deze volgorde is er sinds de industriële revolutie ingekomen, en nog steeds leidend in de hedendaagse organisatiecultuur. Toch weten we wel dat de mensen het verschil maken. Als ze goed worden gefaciliteerd, en ondersteund met serieuze aandacht voor het welzijn, veiligheid en onderling vertrouwen, dan komt het resultaat vanzelf. Tijd voor een omslag in organisatiedenken?

Hoe stimuleer je werkgeluk?

Hoe stimuleer je werkgeluk?

Een paar invalshoeken om tot een cultuur gericht op werkgeluk en welzijn te komen. Natuurlijk vraagt dit een lange adem en consistente focus in de keuzes die op korte en lange termijn van invloed zijn.

  1. Creëer een positieve werkomgeving: Zorg voor een werkomgeving waarin medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen. Dit kan onder andere door open en eerlijke communicatie, het geven van feedback en het bieden van groeimogelijkheden.
  2. Flexibele werktijden en werkplek: Bied medewerkers de mogelijkheid om hun werkplek en -tijden aan te passen aan hun behoeften. Dit verhoogt hun gevoel van autonomie en vrijheid, wat bijdraagt aan werkgeluk. Hiervoor zullen ongetwijfeld aanpassingen in systemen, structuren en middelen nodig zijn. Daarin investeren levert op termijn rendement op.
  3. Werk-privébalans: Help medewerkers een goede balans te vinden tussen werk en privéleven. Geef hen ruimte om tijd door te brengen met familie en vrienden en stimuleer gezonde gewoonten, zoals gezonde voeding, regelmatige lichaamsbeweging en voldoende slaap.
  4. Erkenning en waardering: Geef regelmatig erkenning en waardering aan medewerkers, klanten en leveranciers. Dit kan in de vorm van goed luisteren naar de inbreng van eenieder, en daar ook iets mee doen. En verder: complimenten, bonussen of beloningen. Door waardering te tonen, voelen mensen zich gewaardeerd en gemotiveerd om hun werk goed te blijven doen.
  5. Ontwikkelingsmogelijkheden: Bied medewerkers de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en te groeien binnen je organisatie. Investeer in trainingen, workshops en coachingsprogramma’s. Dit geeft mensen het gevoel dat ze waardevol zijn en dat hun groei wordt ondersteund.
  6. Creëer een positieve bedrijfscultuur: Streef naar een positieve bedrijfscultuur waarin teamwork, samenwerking, open communicatie en respect centraal staan. Organiseer sociale evenementen en teambuildingactiviteiten om de onderlinge relaties en het teamgevoel te versterken.
Werkgeluk succes

Succes

Werkgeluk is, en wordt in de huidige arbeidsmarkt steeds meer, een cruciale factor voor het succes van een organisatie. Het vraagt een heldere visie op welzijn, en een focus op duurzame, mensgerichte keuzes. Gelukkige medewerkers zullen niet alleen productiever en betrokken zijn, maar ze zullen ook zorgen voor een positieve werksfeer en een hogere tevredenheid. Investeer dus in werkgeluk en zie hoe dit zich terugbetaalt in het succes van je organisatie. O ja, terug naar het praktijkvoorbeeld: ik mag als coach/trainer gaan bijdragen aan de ontwikkeling van mensen in deze organisatie. Daar heb ik veel zin in!

Josée van Hage
Januari 2024

P.S.

Sturen op ontwikkeling

De missie van Sermone is concreet bij te dragen aan de ontwikkeling van mensen in de context van organisaties. Voor mij is een organisatie pas succesvol als mensen er met plezier samenwerken. Dat houdt in dat kwaliteit in communicatie, leiderschap en samenwerking een bewuste keuze zijn en de basis voor professionele en persoonlijke ontwikkeling van alle deelnemers aan de organisatie. Om samen doelen te realiseren. Dat doen we door de mens centraal te stellen, met een focus op de ontwikkeling van zelfbewuste teams en een lerende organisatie. Wil je meer informatie of sparren over deze aanpak? Kijk dan op https://sermone.nl/over-sermone-bv/ of maak direct een afspraak voor een strategiegesprek via https://joseevanhage.youcanbook.me/

Josée van Hage - Sermone

Josée van Hage

Sermone BV is in 2002 gestart door Josée van Hage. Vanuit haar visie dat succes begint met plezier, ontwikkeling en groei, helpt zij sindsdien organisaties in het sturen op ontwikkeling van mensen en teams.

Zij doet dit door gerichte inzet van coaching, teamontwikkeling, training en HRM: pragmatisch, daadkrachtig en met het gewenste resultaat voor ogen. Vooral door in gesprek te zijn met mensen, en door hen uit te dagen het gesprek met elkaar op een andere manier aan te gaan.

“Sermone” is Latijn voor “gesprek”. Het oog in het logo staat symbool voor het belang van de zuivere waarneming in de begeleiding van mensen in hun ontwikkeling.

Josée heeft een achtergrond in de internationale hotellerie. Na haar Master of Arts in HRM werkte ze als HR manager in verschillende internationale ondernemingen. In 2002 vestigde ze zich zelfstandig.

Ze professionaliseerde zich als Meestercoach en Dieptepsycholoog. Dit bracht haar achter de schermen bij een breed scala aan verschillende organisaties en ondernemingen.

Josée hecht aan hoge kwaliteit.
Daarom is ze geregistreerd als Senior Practitioner© bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO/EMCC), als Register Therapeut bij de Jungiaanse Vereniging van Analytische Therapeuten (JVATN) en is ze aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieadvies (NVP).

Josée is gecertificeerd ODC-coach en als docent verbonden aan het Instituut voor Sociale- en Bedrijfswetenschappen (ISBW).

Reacties

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde artikelen

Chaos!

Chaos!

In het leven komen we allemaal in aanraking met chaos. Op wereldschaal en in onze directe omgeving. Of het nu gaat om problemen op het werk, moeilijkheden in relaties of onverwachte gebeurtenissen, chaos kan ons leven op zijn kop zetten en ons overweldigen. In deze tijden is het de vraag hoe overeind te blijven, het positieve te blijven zien en regie over je leven te nemen. Persoonlijk leiderschap is van cruciaal belang om rust en stabiliteit te vinden te midden van de storm.

read more
Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Nee, zeggen is voor veel mensen buitengewoon moeilijk. Of het nu een eenvoudige vraag is om een collega te helpen, een verzoek om over te werken of een vraag beantwoorden die buiten je verantwoordelijkheid ligt: nee te zeggen is lastig. De waarheid is dat nee zeggen wel belangrijk is voor ons eigen welzijn en gemoedsrust. Als we het niet doen passen we ons teveel aan aan wat voor de ander belangrijk is. Voorbij gaan aan onze eigen behoeften kost veel te veel energie. Met een goed gevoel nee kunnen zeggen vraagt om begrenzing. Wat maakt toch dat nee zeggen vaak zo moeilijk is?

read more
Jobcrafting

Jobcrafting

Jobcrafting gaat over het actief vormgeven en aanpassen van het werk door werknemers, met als doel om hun werkzaamheden beter aan te laten sluiten bij de persoonlijke behoeften, vaardigheden en interesses. Het draagt bij aan een betere werk-privébalans en het verhogen van werktevredenheid en betrokkenheid.

read more
Josée van Hage - Sermone

Wil je bijblijven? Meld je nu aan en ontvang mijn laatste nieuws.

Excelleren in Leiderschap

Teams in ontwikkeling

Coaching

HRM

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Skip to content