arrow_drop_up arrow_drop_down
Leiderschap en vertrouwen
28 december 2020 

Leiderschap en vertrouwen

Hoe neem je als leider krachtig je positie in?

De enorme toeloop op de door de overheid gesubsidieerde regeling “NL Leert Door” is een sterk signaal voor de enorme behoefte die er in ons land is bij medewerkers hun positie op de arbeidsmarkt te heroverwegen. Binnen een etmaal was de regeling waarmee aan 55.000 mensen een loopbaantraject werd aangeboden volgeboekt. De grote vraag naar loopbaanbegeleiding komt deels voort uit noodzaak: mensen raken hun baan kwijt of krijgen als zelfstandige niet voldoende opdrachten meer in de huidige crisis. Deels gaat het ook om daadwerkelijke heroriëntatie: nogal wat mensen gebruiken deze tijd om te onderzoeken of ze op de goede plek zitten. De vraag dient zich voor hen aan wat ze willen (of moeten) leren en ontwikkelen om met plezier en succes te werken. De situatie die ze ervaren bij de huidige werkgever met de huidige leidinggevende zal daar ongetwijfeld onderdeel van zijn.

Leiders, managers en ondernemers kunnen hier ook een signaal in zien. Deze beweging die duidt op een sterke behoefte aan loopbaanbegeleiding maakt het noodzakelijk de positie als manager of leidinggevende de overwegen. Uit onderzoek blijkt dat zo'n 70% van de werknemers  de direct leidinggevende aanwijst als belangrijkste bron van stress in het werk. Tussen de 33% en 61% van de leidinggevenden laat volgens het onderzoek gedrag zien dat een negatief effect heeft op het welzijn, de motivatie en de productiviteit van medewerkers (Aasland et al., 2010*). Terwijl dit zeker niet de intentie is van de meeste managers en ondernemers.

De vraag dient zich aan hoe je als leider krachtig je positie inneemt, vanuit een basis van vertrouwen. Vertrouwen is de basis is voor effectieve samenwerking en communicatie. Om te excelleren als leider is het geven van vertrouwen essentieel om vertrouwen te ontvangen. Zonder wederzijds vertrouwen is excelleren als leider – en excelleren als team, niet mogelijk.

 

samenwerking

De vier sleutels om het vertrouwen van je team en je medewerkers te ontsluiten zijn:

Sleutel 1: “Caring”

  • Hoe zorgzaam ben je als leider?
  • Kun je vanuit een open houding en zonder oordeel naar anderen luisteren en vanuit oprechte belangstelling vragen stellen, en zo de relatie verdiepen?

Sleutel 2: “Clarity”

  • Hoe duidelijk ben je in je communicatie?
  • Is jouw boodschap ondubbelzinnig?
  • Probeer je de ander te begrijpen en misverstanden in communicatie te vermijden?
  • Als jouw boodschap anders moet worden door veranderende omstandigheden (en dat is vast vaak!) hoe duidelijk neem je de anderen dan mee in het nieuwe verhaal?

Sleutel 3: “Commitment”

  • Hoe toegewijd ben je als leider aan de klant, de organisatie, je team,  de medewerker, de dienst of het product?
  • Kun je vanuit jouw loyaliteit de anderen inspireren en daarmee en gezamenlijke belang dienen?

Sleutel 4: “Consistency”

  • Hoe evenwichtig ben je als leider in waar je voor staat?
  • Hoe stevig sta je achter die boodschap, en achter je mensen, ook als het niet goed is gegaan?
  • Kunnen we op jou bouwen? Ook als de situatie anders wordt en je de eerder gemaakte route moet aanpassen?


” Vraag je eens af op welke manier jij invulling geeft aan deze vier C's, de sleutels van wederzijds vertrouwen. Hoe geef jij vorm a
an deze basis om te excelleren als leider? ” 

 

Josée van Hage | December 2020

Meer informatie en contact:
Sermone BV
Josée van Hage MA MSC
www.sermone.nl
info@sermone.nl
0252-427929 / 06-55306400

*Aasland, M.S. et al (2010), The prevalence of destructive leadership behaviour, British Journal of Management, 21(2):438 – 452

Over de schrijver
Reactie plaatsen