Over leiderschap en vertrouwen
Het valt niet mee om een team te managen. De leidinggevenden die ik ontmoet in coaching- en trainingsbijeenkomsten, hebben nagenoeg allemaal te maken met hoge verwachtingen, veel veranderingen en voortdurend tijdgebrek. Ze willen graag goede managers zijn voor hun teamleden, een fijne werksfeer creëren en de gewenste resultaten behalen. Dat lijkt niet altijd samen te gaan. Wat is de basis van goed teammanagement?
Inhoudsopgave
Hoge druk
Vaak loopt de samenwerking in het team niet goed, ontstaat eilandjescultuur, wordt gemopperd over het gebrek aan communicatie en is de sfeer niet zo aangenaam als je zou willen. De druk is hoog, het is lastig om nieuwe collega’s te vinden, de processen zijn niet altijd efficiënt ingericht en de beoogde doelen en resultaten staan onder druk. Nogal wat patronen om te doorbreken of om te buigen voor de teammanager!
Effectief teammanagement
In de dynamische werkomgeving van nu is het creëren van een goed samenwerkend team essentieel. Een team dat goed functioneert, zorgt voor optimale productie en dienstverlening, genereert innovatieve ideeën voor verbetering en bevordert een positieve werksfeer. Een team begeleiden naar dergelijk succes vraagt aandacht voor nogal wat factoren. Het fundament onder goed teamleiderschap is echter: vertrouwen.
Cultuur van vertrouwen
Vertrouwen is de basis is voor effectieve samenwerking en communicatie in een team. Voor een goede teammanager is het geven van vertrouwen essentieel om vertrouwen te ontvangen. Zonder wederzijds vertrouwen is effectief teammanagement een verloren zaak. Vertrouwen kan groeien en afnemen, afhankelijk van houding en prestaties. De vier sleutels om het vertrouwen van je team en je medewerkers te ontsluiten zijn:
- “Caring”
Hoe zorgzaam ben je als leider? Kun je met een open houding en zonder oordeel echt naar
anderen luisteren en je eigen gedachten opzij zetten? Kun je met oprechte belangstelling vragen stellen, en zo de relatie verdiepen? - “Clarity”
Hoe duidelijk ben je in je communicatie? Is jouw boodschap ondubbelzinnig? Probeer je de ander te begrijpen en misverstanden in communicatie te vermijden? Als jouw boodschap anders moet worden door veranderende omstandigheden (en dat is vast vaak) hoe duidelijk neem je de anderen dan mee in het nieuwe verhaal? - “Commitment”
Hoe toegewijd ben je als leider aan de klant, de organisatie, je team, de medewerkers, de dienst of het product? Kun je vanuit jouw loyaliteit de anderen inspireren en daarmee en het gezamenlijke belang dienen? - “Consistency”
Hoe evenwichtig ben je als leider in waar je voor staat? Hoe stevig sta je achter die boodschap, en achter je mensen, ook als het niet goed is gegaan? Kunnen ze op jou bouwen? Ook als de situatie anders wordt en je de eerder gekozen route moet aanpassen?
Het managen van een team naar succes vereist naast een basis van vertrouwen, ook inzet, geduld en effectieve strategieën. Door duidelijke doelen en verwachtingen te stellen, een positieve werkcultuur te bevorderen, effectieve communicatie te faciliteren, te investeren in ontwikkeling, samenwerking en door teamvorming te stimuleren, en door open te staan voor feedback en verbetering, kun je een omgeving creëren waarin je team kan gedijen en excelleren. Uiteindelijk leidt dit niet alleen tot succesvolle samenwerking, maar ook tot een gelukkiger en meer betrokken team. En (dus) een gelukkige teammanager!
Josée van Hage
juni 2024
P.S.
Wil jij succesvol zijn met jouw team?
Dan is het van belang om jezelf en elkaar opnieuw te leren kennen. Jezelf echt leren kennen is essentieel om voorbij “kunstjes en trucjes” te komen en om vanuit authentiek gedrag te leiden en samen te werken. Met vertrouwen als basis.
Vier belangrijke kenmerken van een succesvol team:
- Ze werken met vertrouwen
- Ze verleggen eigen grenzen
- Ze verdelen de werkdruk beter
- Ze werken samen aan groei
Wil jij als manager groeien met je team? Kijk voor meer informatie op https://sermone.nl/succesvol-team/ of maak direct een afspraak voor een oriënterend gesprek via https://joseevanhage.youcanbook.me/
0 Comments