Mens als Machine?

Geschreven door: Josée van Hage

11- 05 - 2022

Alles wat aandacht krijgt groeit

Monique is manager van een groot team in een High Tech productieomgeving. De organisatie staat onder druk (sterke concurrentie, achterblijvende resultaten, hoog verloop onder personeel) en die druk wordt vanuit de directie doorgezet naar de managers. Het gaat erom met zo min mogelijk mensen zo veel mogelijk werk te verzetten. Dat gaat volgens Monique ten koste van de dienstverlening aan de klanten en van welzijn van de medewerkers.

“Mijn rol gaat alleen nog over hoeveel ik kan besparen. Het heeft nog maar heel weinig te maken met het ontwikkelen en coachen van de mensen in mijn team en de processen om kwalitatief werk te leveren. Zo gaat het niet langer!”. Monique overwoog te vertrekken en zou zo onderdeel worden van het hoge personeelsverloop waar haar organisatie mee te kampen heeft.

Overdruk en onderwaardering

Het aantal openstaande functies is nog niet vaak zo hoog geweest als nu, als we de cijfers van het UWV mogen geloven. Organisaties hebben veel moeite vacatures, op allerlei niveaus,  ingevuld te krijgen. Dat voert de druk op om zoveel mogelijk te doen met zo weinig mogelijk mensen. Deze beweging komt bovenop de efficiency-slagen die toch al decennialang de standaard zijn. De hectiek die de afgelopen weekenden op Schiphol ontstond is daar wellicht een pijnlijk voorbeeld van.

Als de druk hoog is, wordt de bijdrage van de mens in de organisatie ondergewaardeerd, zowel in beloning als qua aandacht voor wat nodig is om het werk goed te doen. En dan gaat het mis en lijden niet alleen de medewerkers, maar ook de klanten en uiteindelijk de organisatie. De tijd om hoge winsten en hoge bonussen te herverdelen lijkt aangebroken. Aandacht voor de menselijke maat is daarbij essentieel.

Mens als machine

Het lijkt erop dat de menselijke middelen, de “human resources”, weer ouderwets (net als in de vorige eeuw) slechts gezien worden als productiemiddel. De mens als machine. Terwijl we weten dat we tot betere resultaten komen als we de medewerker zien en met aandacht begeleiden om het werk zo goed mogelijk te doen. Mensen die zich kunnen ontwikkelen in de werkomgeving doen vanuit zichzelf meer dan we verwachten en zetten zich langer in voor hun werk.

Niet alleen productiemedewerkers (zoals op Schiphol en in het team van Monique) verdienen aandacht, tijd en beloning om hun werk goed te doen; ook hun managers hebben ruimte nodig om hun focus op mens en resultaat in balans te brengen, juist als de druk hoog is.

Werken vanuit wie je bent

Monique deed haar uitspraak nadat ze in het coachtraject tot inzicht gekomen was waar ze de regie over haar functioneren teveel aan anderen overliet. Als manager karakteriseert ze zichzelf als mensgericht en doelgericht (dat werd bevestigd in haar ODC-meting*). Onder druk van de omgeving liet ze zich vastzetten in de focus op besparingen, waardoor ze de verbinding met het team bijna kwijtraakte. Bijna, want toen ze besloot zelf de regie terug te pakken en te gaan doen waar ze goed in is, namelijk met aandacht voor de individuele mens samen werken aan het resultaat, hervond ze haar rust en stabiliteit als manager en kon ze de focussen op haar kerntaken.

Zo bleef ze “overeind” en leidde haar team naar resultaten die passen bij de mogelijkheden. Zo kon ze blijven bij haar werkgever en werd ze geen onderdeel van de verloopstatistieken.

Josée van Hage

mei 2022

*ODC-meting is het Odin Development Compass is een premium product. Een krachtige meting die een loepzuiver beeld geeft van waar onze talenten en kwetsbare krachten liggen, en waar ons ontwikkelbaar potentieel beschikbaar is. 

P.S. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en maak kans op een gratis ODC-meting ter waarde van €850 euro! 

Josée van Hage - Sermone

Josée van Hage

Sermone BV is in 2002 gestart door Josée van Hage. Vanuit haar visie dat succes begint met plezier, ontwikkeling en groei, helpt zij sindsdien organisaties in het sturen op ontwikkeling van mensen en teams.

Zij doet dit door gerichte inzet van coaching, teamontwikkeling, training en HRM: pragmatisch, daadkrachtig en met het gewenste resultaat voor ogen. Vooral door in gesprek te zijn met mensen, en door hen uit te dagen het gesprek met elkaar op een andere manier aan te gaan.

“Sermone” is Latijn voor “gesprek”. Het oog in het logo staat symbool voor het belang van de zuivere waarneming in de begeleiding van mensen in hun ontwikkeling.

Josée heeft een achtergrond in de internationale hotellerie. Na haar Master of Arts in HRM werkte ze als HR manager in verschillende internationale ondernemingen. In 2002 vestigde ze zich zelfstandig.

Ze professionaliseerde zich als Meestercoach en Dieptepsycholoog. Dit bracht haar achter de schermen bij een breed scala aan verschillende organisaties en ondernemingen.

Josée hecht aan hoge kwaliteit.
Daarom is ze geregistreerd als Senior Practitioner© bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO/EMCC), als Register Therapeut bij de Jungiaanse Vereniging van Analytische Therapeuten (JVATN) en is ze aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieadvies (NVP).

Josée is gecertificeerd ODC-coach en als docent verbonden aan het Instituut voor Sociale- en Bedrijfswetenschappen (ISBW).

Reacties

1 Comment

  1. Mike

    Josee,

    Nu pas tijd gevonden je artikel te lezen. Wat je aan de orde stelt is zó herkenbaar.

    Bij mijn laatste opdracht bijvoorbeeld geconfronteerd met een Directie die alleen oog had voor (historische) kengetallen waar afdelingen maar aan hadden te voldoen.

    Gevolg gedemotiveerde teams en een grote leegloop waardoor uiteindelijk de organisatie in een neerwaartse spiraal terecht kwam.

    Door de Directie met hun eigen manier van opereren te confronteren en hen te coachen naar een meer people oriented aanpak kon die neerwaartse spiraal worden doorbroken.

    Gevolg, managers en medewerkers konden weer ” groeien”, hadden weer steeds meer plezier in hun werk en het verloop werd duidelijk minder. Dit alles ging wel ten koste van iets mindere (financiële) resultaten, maar nog steeds met een acceptabele ROI.

    Groet,

    Mike

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde artikelen

Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Nee, zeggen is voor veel mensen buitengewoon moeilijk. Of het nu een eenvoudige vraag is om een collega te helpen, een verzoek om over te werken of een vraag beantwoorden die buiten je verantwoordelijkheid ligt: nee te zeggen is lastig. De waarheid is dat nee zeggen wel belangrijk is voor ons eigen welzijn en gemoedsrust. Als we het niet doen passen we ons teveel aan aan wat voor de ander belangrijk is. Voorbij gaan aan onze eigen behoeften kost veel te veel energie. Met een goed gevoel nee kunnen zeggen vraagt om begrenzing. Wat maakt toch dat nee zeggen vaak zo moeilijk is?

read more
Sturen op werkgeluk

Sturen op werkgeluk

Over een duurzame, mensgerichte route naar resultaat Werk kunnen doen waar je goed in bent en dat je leuk vindt. Waarin je uitdaging, variatie en autonomie vindt. Waarin je kunt leren en groeien. In een omgeving waarin wederzijds vertrouwen is tussen collega’s, met...

read more
Jobcrafting

Jobcrafting

Jobcrafting gaat over het actief vormgeven en aanpassen van het werk door werknemers, met als doel om hun werkzaamheden beter aan te laten sluiten bij de persoonlijke behoeften, vaardigheden en interesses. Het draagt bij aan een betere werk-privébalans en het verhogen van werktevredenheid en betrokkenheid.

read more
Josée van Hage - Sermone

Wil je bijblijven? Meld je nu aan en ontvang mijn laatste nieuws.

Excelleren in Leiderschap

Teams in ontwikkeling

Coaching

HRM

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Skip to content