Samenwerken met een groep

De kracht van samenwerken

Geschreven door: Josée van Hage

13- 06 - 2023

Hoe maak je van een groep mensen een team?

Van een groep mensen die samenwerken een team maken is een hele klus. Een groep collega’s die zich ontwikkelt tot een team werkt beter samen, is efficiënter en levert betere prestaties. Dat geeft meer plezier in het werk én succes voor het team en de organisatie. Maar HOE maak je van een groep mensen een team?

Niet vanzelfsprekend

Het is niet vanzelfsprekend dat een groep mensen een team wordt. Sterker nog, ik hoor steeds vaker spreken over “eilandjes” in organisaties waar mijn hulp wordt gevraagd: de samenwerking raakt onder druk. Wat gebeurt er dan:

  • Eigen belang gaat onbewust voor op groepsbelang.
  • Het onderlinge vertrouwen is er (nog) niet of raakt beschadigd.
  • Incidenten leiden tot conflicten die niet uitgesproken worden en gaan sudderen.
  • De betrokkenheid bij het gezamenlijke doel verdwijnt, en elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden wordt steeds lastiger.
  • Zo raakt de focus op resultaat en prettige samenwerking zoek.
Leren samenwerken als team

Voorkomen is beter dan genezen

Leiders van een team doen er goed aan te analyseren in welke fase van ontwikkeling het team zich bevindt. Tuckman’s model van teamontwikkeling biedt daar een handige kapstok voor:

  • In de Forming-fase zijn de teamleden nog onbekend met elkaar en zoeken naar hun positie en rol in de groep. De teamleider legt in deze opbouwende fase veel uit, geeft richting en duidelijkheid over visie, doelen en verwachtingen.
  • In de Storming-fase leren de teamleden elkaar beter kennen en laten ze meer horen van hun meningen en standpunten. Dat kan leiden tot spanningen en conflicten. Juist nu is het belangrijk dat de teamleden leren zorgvuldig en respectvol met elkaar te communiceren en zich uitspreken, zonder oordelend te zijn.
    De teamleider stelt zich vooral neutraal op en faciliteert de onderlinge communicatie zodanig dat de teamleden zelf oplossingen vinden.
  • In de Norming-fase gaat de samenwerking steeds beter. De waarden, normen en afspraken zijn duidelijk en teamleden weten wat ze aan elkaar hebben. Ze werken samen constructief aan de doelen. De teamleider geeft steeds meer autonomie met een participatieve leiderschapsstijl.
  • In de Performing-fase werkt het team efficiënt samen. Ze kennen elkaars krachten en kwetsbaarheden goed, verdelen de taken al naargelang. Ze vertrouwen elkaar en functioneren als eenheid. De teamleider delegeert en kan zich steeds meer richten op de omgeving van het team.

Met bewustzijn op de fase waarin het team verkeert, kan de teamleider diens leiderschapsstijl aanpassen aan wat het team nodig heeft om te groeien. Dit vraagt flexibiliteit en een breed spectrum aan kwaliteiten van de leider.

Verandering van samenwerken in een team

Opnieuw en opnieuw en opnieuw

Uiteindelijk zal elk team veranderen. Het kan uit elkaar raken door een reorganisatie, of de samenwerking verandert door wisseling van teamleden of de teamleider. Dan valt een team terug naar de Forming-fase en moet het opnieuw een weg vinden om tot een goed samenwerkend team te ontwikkelen.

Het is belangrijk om te begrijpen dat teamontwikkeling niet vanzelf gaat. Het vergt tijd, inzet en de bereidheid van alle teamleden om open te communiceren en flexibel te zijn. Wanneer een team de verschillende fases heeft doorlopen zal het beter samenwerken en betere resultaten behalen. Teamontwikkeling is dus niet alleen belangrijk voor de individuele leden van het team en het functioneren van de groep, maar ook voor de organisatie als geheel.

Josée van Hage
juni 2023

P.S.

Samenwerken

In mijn praktijk in coaching en teamcoaching werk ik zelfstandig, maar niet alleen! Ik werk graag samen met professionals om tot het best mogelijke resultaat te komen. Daarom zocht ik eind 2021 hulp.
Hulp om mijn website actueel te houden, mijn nieuwsbrieven te versturen en om goed zichtbaar te zijn op de vandaag de dag onvermijdelijke sociale media.
Die hulp vond ik bij “Hulp is Hier”.

Samenwerken met Hulp is Hier

Met Diana van Santen en Marjolein van Dorsser vond ik een samenwerking die fijn is. Gebaseerd op vertrouwen in elkaars professionaliteit, in gesprek leren van en met elkaar, stap voor stap steeds gemakkelijker, efficiënter, effectiever.
We volgen onbewust de teamontwikkelingsfasen van Tuckman 😊.
Ik ben dankbaar voor deze samenwerking en hoop dat we dit nog lang zo mogen voortzetten! www.hulpishier.nl

Josée van Hage - Sermone

Josée van Hage

Sermone BV is in 2002 gestart door Josée van Hage. Vanuit haar visie dat succes begint met plezier, ontwikkeling en groei, helpt zij sindsdien organisaties in het sturen op ontwikkeling van mensen en teams.

Zij doet dit door gerichte inzet van coaching, teamontwikkeling, training en HRM: pragmatisch, daadkrachtig en met het gewenste resultaat voor ogen. Vooral door in gesprek te zijn met mensen, en door hen uit te dagen het gesprek met elkaar op een andere manier aan te gaan.

“Sermone” is Latijn voor “gesprek”. Het oog in het logo staat symbool voor het belang van de zuivere waarneming in de begeleiding van mensen in hun ontwikkeling.

Josée heeft een achtergrond in de internationale hotellerie. Na haar Master of Arts in HRM werkte ze als HR manager in verschillende internationale ondernemingen. In 2002 vestigde ze zich zelfstandig.

Ze professionaliseerde zich als Meestercoach en Dieptepsycholoog. Dit bracht haar achter de schermen bij een breed scala aan verschillende organisaties en ondernemingen.

Josée hecht aan hoge kwaliteit.
Daarom is ze geregistreerd als Senior Practitioner© bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO/EMCC), als Register Therapeut bij de Jungiaanse Vereniging van Analytische Therapeuten (JVATN) en is ze aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieadvies (NVP).

Josée is gecertificeerd ODC-coach en als docent verbonden aan het Instituut voor Sociale- en Bedrijfswetenschappen (ISBW).

Reacties

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde artikelen

Werkdruk en stressmanagement

Werkdruk en stressmanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers staat hoog op de HR-agenda van steeds meer organisaties. In de huidige krappe arbeidsmarkt past dit bij de wens medewerkers langer te willen behouden voor de organisatie. Werkdruk en stressmanagement zijn onderwerpen die, als ze geen aandacht krijgen, in de weg zitten van duurzame inzetbaarheid. Managers hebben de verantwoordelijkheid zowel voor zichzelf als voor hun teamleden werkdruk en daaraan gerelateerde stresssignalen te herkennen en aan te pakken.

read more
Dating en leiderschap?

Dating en leiderschap?

“Guilty dating pleasure” geeft een mooi vergelijk Twee van mijn lieve vriendinnen (Karin en Nanda, ze lezen ongetwijfeld mee) hebben mij ervan overtuigd dat ik in deze zomerweken toch echt moet kijken naar B&B Vol Liefde, bijna dagelijks op RTL4. Ik ben (net als...

read more
Josée van Hage - Sermone

Wil je bijblijven? Meld je nu aan en ontvang mijn laatste nieuws.

Excelleren in Leiderschap

Teams in ontwikkeling

Coaching

HRM

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Skip to content