Coachen en adviseren uitgelicht

Coachen en adviseren: onverenigbaar…. Tenzij?

Geschreven door: Josée van Hage

08- 03 - 2023

Coachen en adviseren zijn onbeschermde activiteiten. Iedereen mag zich coach noemen. Er zijn dan ook heel veel coaches in Nederland. Gelukkig! Want velen ervaren de kracht van het in gesprek zijn met een professional die je uitdaagt en ondersteunt om tot nieuwe inzichten, keuzes en acties te komen.

Maar hoe onderscheid je de professionele coach van degene die een korte cursus deed, vaak zelf gecoacht werd en met deze beperkte ervaring een coachpraktijk begint? Of van de zeer ervaren manager die al zijn kennis en ervaring nu als coach inzet, waarbij de adviserende kwaliteit toch meer vooraan blijkt te zitten?

STAP-budget voor een coachcursus

Nu zoveel coaches-in-de-dop gebruik maken van de STAP-subsidie (het STAP-loket gaat 17 maart weer open) om een coachcursus te gaan doen, is het tijd om nog eens kritisch te kijken naar het verschil tussen coachen en adviseren. Het is alweer 13 jaar geleden dat ik de Route naar Meesterschap in coaching afrondde met een essay precies over dit thema. Ook al is er veel veranderd als het gaat om professionalisering van coaching en coaches, waar de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) een belangrijke rol in heeft gespeeld*: de vraag is nog altijd actueel.

Coachen en adviseren uit de praktijk
Coachen en adviseren in de praktijk


Uit de praktijk

Een recent gepensioneerde, succesvolle directeur van een grote onderneming vertelde me zich nu in te zetten als adviseur en coach van startende ondernemers. Met al zijn ervaring in het bedrijfsleven ziet hij snel wat er goed en fout gaat bij de jonge ambitieuze ondernemers die hij helpt. Hij vertelde me enorm veel plezier te beleven aan het uitleggen van zijn analyses. Met praktische tips en handvatten voor verbetering coacht hij zo de jonge ondernemers. “Coach je hen, of geef je hen advies?” vroeg ik hem. Na enig aarzelen antwoordde hij “Allebei, denk ik?”. Ik werd weer eens verrast door het gemak waarmee coachen en adviseren op één hoop wordt geveegd.


Wat is coaching?

Coaching is een begrip geworden dat op veel manieren gebruikt en aan verschillende functies gekoppeld wordt. Van iedere leidinggevende wordt enige vorm van coaching verwacht. Adviseurs worden vaak ook gezien als coaches. Velen die uit het bedrijfsproces stappen vestigen zich, al dan niet als zodanig opgeleid, als coach, of adviseur, of beide. Of het onderscheid tussen adviseren en coachen dan altijd even duidelijk gemaakt wordt, valt te betwijfelen. Want wat is precies het onderscheid tussen coachen en adviseren? Hoe bewust zijn coaches, adviseurs en opdrachtgevers zich daarvan? Wat betekent dat voor hun professionele aanpak?

coaching of advisering
Coaching of advisering?

Coaching of advisering?

In mijn praktijk als coach, teamcoach en opleider loop ik met grote regelmaat aan tegen onduidelijkheid in verwachtingen over coaching en advisering. Soms is het de cliënt of opdrachtgever die een bepaalde opstelling van mij verwacht, zoals bijvoorbeeld inhoudelijk advies in een coachgesprek. Soms worstel ik zelf met een mening of advies dat op het puntje van mijn tong ligt in een coachgesprek.

Hierdoor kijk ik kritisch naar wat ik precies doe in mijn praktijk. Wanneer adviseer ik en wanneer coach ik? Op welke manier breng ik de twee in verbinding? Want coachen en adviseren zijn voor mij niet hetzelfde, terwijl er wel vaak onder één noemer over wordt gesproken. Coachen en adviseren zijn eigenlijk niet verenigbaar. Tenzij….?

Als je benieuwd bent naar mijn antwoorden op deze vraag, download dan mijn essay: “Coachen en adviseren, onverenigbaar, tenzij…. via deze link.
Vooral als je van plan bent om in gesprek te gaan met een coach. Want dat zou ik zeker doen!


Josée van Hage
Maart 2023


Nawoord:

Niet alle coaches coachen ook teams. Dat is een vak apart. Coachen is de ander uitdagen en ondersteunen in een door de ander zelf gestuurd en ervaringsgericht leer- of ontwikkelingsproces, dat toekomstgericht is en waarbij oog is voor de context. Eén op één in gesprekken ligt de focus volledig bij de cliënt en diens vraagstelling. Als een team gecoacht wordt gaat het om een veelvoud aan individuen, elk met hun eigen ontwikkelingsvraagstuk, die in de context van dit team gezamenlijk een ontwikkeling willen (of moeten) doormaken. Dat vraagt een brede focus van de coach, met aandacht voor elk individu, voor de groep als geheel èn voor de interactie tussen de verschillende teamleden.

Wanneer is het zinvol een teamcoach in te schakelen:

  •  Als er teveel druk op het team staat
  •  Als het niet lukt de doelen en resultaten te halen
  •  Als de samenwerking onderling of met andere afdelingen niet goed loopt
  •  Als er een eilandjes-cultuur ontstaat
  •  Als er gemopperd wordt over de communicatie
  •  Als teamleden elkaar niet aanspreken op de verantwoordelijkheden
  •  Als processen onder druk staan en ingeleverd wordt op efficiëntie
  •  Als de sfeer niet meer zo leuk is en het plezier in het werk verdwijnt.

Want een succesvol team:

  •  Werkt vanuit vertrouwen samen
  •  Is creatief in het vinden van oplossingen en verlegt de eigen grenzen
  •  Spreekt elkaar aan en verdeelt de werkdruk
  •  Werkt samen aan groei en ontwikkeling.

Voor meer informatie: https://sermone.nl/succesvol-team/

Josée van Hage - Sermone

Josée van Hage

Sermone BV is in 2002 gestart door Josée van Hage. Vanuit haar visie dat succes begint met plezier, ontwikkeling en groei, helpt zij sindsdien organisaties in het sturen op ontwikkeling van mensen en teams.

Zij doet dit door gerichte inzet van coaching, teamontwikkeling, training en HRM: pragmatisch, daadkrachtig en met het gewenste resultaat voor ogen. Vooral door in gesprek te zijn met mensen, en door hen uit te dagen het gesprek met elkaar op een andere manier aan te gaan.

“Sermone” is Latijn voor “gesprek”. Het oog in het logo staat symbool voor het belang van de zuivere waarneming in de begeleiding van mensen in hun ontwikkeling.

Josée heeft een achtergrond in de internationale hotellerie. Na haar Master of Arts in HRM werkte ze als HR manager in verschillende internationale ondernemingen. In 2002 vestigde ze zich zelfstandig.

Ze professionaliseerde zich als Meestercoach en Dieptepsycholoog. Dit bracht haar achter de schermen bij een breed scala aan verschillende organisaties en ondernemingen.

Josée hecht aan hoge kwaliteit.
Daarom is ze geregistreerd als Senior Practitioner© bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO/EMCC), als Register Therapeut bij de Jungiaanse Vereniging van Analytische Therapeuten (JVATN) en is ze aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieadvies (NVP).

Josée is gecertificeerd ODC-coach en als docent verbonden aan het Instituut voor Sociale- en Bedrijfswetenschappen (ISBW).

Reacties

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde artikelen

Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Nee, zeggen is voor veel mensen buitengewoon moeilijk. Of het nu een eenvoudige vraag is om een collega te helpen, een verzoek om over te werken of een vraag beantwoorden die buiten je verantwoordelijkheid ligt: nee te zeggen is lastig. De waarheid is dat nee zeggen wel belangrijk is voor ons eigen welzijn en gemoedsrust. Als we het niet doen passen we ons teveel aan aan wat voor de ander belangrijk is. Voorbij gaan aan onze eigen behoeften kost veel te veel energie. Met een goed gevoel nee kunnen zeggen vraagt om begrenzing. Wat maakt toch dat nee zeggen vaak zo moeilijk is?

read more
Sturen op werkgeluk

Sturen op werkgeluk

Over een duurzame, mensgerichte route naar resultaat Werk kunnen doen waar je goed in bent en dat je leuk vindt. Waarin je uitdaging, variatie en autonomie vindt. Waarin je kunt leren en groeien. In een omgeving waarin wederzijds vertrouwen is tussen collega’s, met...

read more
Jobcrafting

Jobcrafting

Jobcrafting gaat over het actief vormgeven en aanpassen van het werk door werknemers, met als doel om hun werkzaamheden beter aan te laten sluiten bij de persoonlijke behoeften, vaardigheden en interesses. Het draagt bij aan een betere werk-privébalans en het verhogen van werktevredenheid en betrokkenheid.

read more
Josée van Hage - Sermone

Wil je bijblijven? Meld je nu aan en ontvang mijn laatste nieuws.

Excelleren in Leiderschap

Teams in ontwikkeling

Coaching

HRM

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Skip to content