Beoordelen of waarderen, duimen omhoog

Beoordelen of waarderen?

Geschreven door: Josée van Hage

13- 11 - 2023

over opluchting en ruimte creëren in de beoordelingscyclus

Het is helemaal gewoon geworden elkaar constant te beoordelen op wat we doen en presteren. Of het nu op school, op het werk of zelfs in ons persoonlijke leven is: presteren en beoordelen lijken de norm te zijn geworden. Maar wat als we deze mindset zouden veranderen en in plaats daarvan meer nadruk leggen op waarderen en ontwikkelen? Hoeveel frustraties zouden we dan kwijtraken? En hoeveel plezieriger (en effectiever) zou het onderlinge contact dan zijn? Tot hoeveel werkgeluk zou dat ons brengen? Ik pleit voor waarderen in plaats van beoordelen. In deze blog leg ik uit waarom.

Opluchting en ruimte

In haar interview met ExpertHR (de online kennispartner op gebied van HRM) vertelde vakgenoot Marie-Louise Verbeek, Directeur Blije Klant en HR bij Independer, het volgende: “Ik heb nog wel iets wat ik mijn collega’s in HR zou toewensen. Dat gaat over de beoordelingscycli, die vaak veel tijd kosten en voor frustratie kunnen zorgen. Wij beoordelen niet meer, maar wij waarderen. Dat lijkt alleen een andere naam, maar het is echt een andere systematiek. We kijken niet naar performance, maar naar ontwikkeling. De werknemer bepaalt zijn ontwikkelplan en blijft daarover in gesprek met zijn leidinggevende. Dat levert zoveel opluchting en ruimte op. Dat gun ik elke organisatie”.

Opluchting (of gewoon “lucht”) en ruimte kunnen we wel gebruiken in organisaties vandaag de dag. De druk is sowieso hoog, en het aantal formele gesprekken dat een teamleider of manager moet voeren in de beoordelingscyclus is groot, vraagt veel tijd (de voorbereiding, het gesprek zelf, de vastlegging ervan in het systeem…) en kost veel energie. Daar komt nog bij dat medewerkers vaak opzien tegen het beoordelingsgesprek of in het beste geval er niet naar uitkijken. Wat brengt al die (vaak negatieve) energie nu eigenlijk?

Het effect van beoordelen

Het beoordelen van anderen kan een negatieve impact hebben op het zelfvertrouwen en de motivatie. De kritische noot over het functioneren en het gedrag van de ander is niet fijn om te kraken. Niet voor de leidinggevende en zeker niet voor de ontvangende medewerker. Onder de noemer van “positieve feedback” ontstaat vaak meer frustratie dan opbouwende gevoelens rondom de formele gesprekken van de HR-gesprekscyclus.

Beoordelen of waarderen, beoordelen

Waarderen in plaats van beoordelen

In plaats van uitsluitend te kijken naar gedrag, prestaties en resultaten, zouden we mogen leren waarderen wie mensen zijn en wat ze bijdragen. Door anderen te waarderen, creëren we een positieve omgeving waarin iedereen wordt aangemoedigd om zijn of haar beste zelf te zijn. Waardering versterkt relaties en moedigt mensen aan om te groeien en hun vaardigheden te ontwikkelen.

Waarderen heeft ook invloed op de manier waarop we zelf naar onszelf kijken. In plaats van onze eigenwaarde te meten aan de hand van externe prestaties, zouden we kunnen leren onszelf te waarderen om wie we zijn en de inspanningen die we leveren. Dit maakt ons veerkrachtiger en helpt ons te blijven groeien, zelfs als we niet aan andermans verwachtingen voldoen.

Ontwikkelen in plaats van presteren

Prestaties worden vaak geassocieerd met het behalen van specifieke doelen. Hoewel doelen stellen belangrijk is, legt de nadruk op presteren ons vaak te veel beperkingen op. In plaats daarvan kunnen we de nadruk leggen op persoonlijke ontwikkeling. Ontwikkeling gaat over groeien als persoon, het ontdekken van nieuwe vaardigheden en het verbeteren van onszelf op verschillende gebieden.

Beoordelen of waarderen, groep

Tijd voor een nieuwe HR-gesprekscyclus

Als we ons in gesprekken met medewerkers richten op ontwikkeling in plaats van op prestaties, worden we minder vatbaar voor de druk van externe verwachtingen. Zo kunnen we onszelf, maar ook onze medewerkers helpen zich te concentreren op het leren en groeien, ongeacht het resultaat. Dit opent de deur naar exploreren en creativiteit, waarbij we onszelf en onze collega’s en medewerkers uitdagen om nieuwe dingen te proberen en te leren van eventuele fouten die we maken.

Door te streven naar ontwikkeling in plaats van prestaties, krijgen we de ruimte om te experimenteren en onszelf te ontdekken. Dit leidt tot meer voldoening en een groter gevoel van eigenwaarde, omdat we onszelf kunnen waarderen om de persoonlijke vooruitgang die we boeken. Dat komt uiteindelijk ook ten goede van resultaat van de individuele medewerker, het team en de organisatie als geheel. Bij Independer ervaren ze dat al. Ben jij eraan toe om lucht en ruimte te creëren voor jezelf en in jouw team?

Josée van Hage
November 2023

P.S.

Lucht en ruimte creëren: van beoordelen naar waarderen.

Wat vraagt dat van jou als leidinggevende?

De focus op prestaties verleggen naar ontwikkeling, dat lijkt eenvoudig, maar vraagt echt een andere basishouding in gesprekken tussen manager en medewerkers.
− Ben je in staat te werken met je waarneming?
− Kun je je (voor)oordeel parkeren in het gesprek?
− Lukt het je echt belangstelling te hebben voor hoe je gesprekspartner kijkt naar ontwikkeling?
− Mag je er zelfs nieuwsgierig naar zijn, zodat je kunt luisteren om te begrijpen in plaats van luisteren om te antwoorden?
− Slaag je erin open vragen te stellen zonder te sturen?
− Durf je te vertrouwen op jezelf, het proces, en je medewerker?

Als je nog niet op al deze vragen volmondig “ja” kunt antwoorden, dan kun je nog stappen maken in wat we ook wel verbindend communiceren noemen. Als je meer wilt weten of wilt werken aan jouw ontwikkeling, maak dan gerust een afspraak voor een oriënterend gesprek.


Josée van Hage - Sermone

Josée van Hage

Sermone BV is in 2002 gestart door Josée van Hage. Vanuit haar visie dat succes begint met plezier, ontwikkeling en groei, helpt zij sindsdien organisaties in het sturen op ontwikkeling van mensen en teams.

Zij doet dit door gerichte inzet van coaching, teamontwikkeling, training en HRM: pragmatisch, daadkrachtig en met het gewenste resultaat voor ogen. Vooral door in gesprek te zijn met mensen, en door hen uit te dagen het gesprek met elkaar op een andere manier aan te gaan.

“Sermone” is Latijn voor “gesprek”. Het oog in het logo staat symbool voor het belang van de zuivere waarneming in de begeleiding van mensen in hun ontwikkeling.

Josée heeft een achtergrond in de internationale hotellerie. Na haar Master of Arts in HRM werkte ze als HR manager in verschillende internationale ondernemingen. In 2002 vestigde ze zich zelfstandig.

Ze professionaliseerde zich als Meestercoach en Dieptepsycholoog. Dit bracht haar achter de schermen bij een breed scala aan verschillende organisaties en ondernemingen.

Josée hecht aan hoge kwaliteit.
Daarom is ze geregistreerd als Senior Practitioner© bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO/EMCC), als Register Therapeut bij de Jungiaanse Vereniging van Analytische Therapeuten (JVATN) en is ze aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieadvies (NVP).

Josée is gecertificeerd ODC-coach en als docent verbonden aan het Instituut voor Sociale- en Bedrijfswetenschappen (ISBW).

Reacties

0 Comments

Gerelateerde artikelen

Chaos!

Chaos!

In het leven komen we allemaal in aanraking met chaos. Op wereldschaal en in onze directe omgeving. Of het nu gaat om problemen op het werk, moeilijkheden in relaties of onverwachte gebeurtenissen, chaos kan ons leven op zijn kop zetten en ons overweldigen. In deze tijden is het de vraag hoe overeind te blijven, het positieve te blijven zien en regie over je leven te nemen. Persoonlijk leiderschap is van cruciaal belang om rust en stabiliteit te vinden te midden van de storm.

read more
Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Nee, zeggen is voor veel mensen buitengewoon moeilijk. Of het nu een eenvoudige vraag is om een collega te helpen, een verzoek om over te werken of een vraag beantwoorden die buiten je verantwoordelijkheid ligt: nee te zeggen is lastig. De waarheid is dat nee zeggen wel belangrijk is voor ons eigen welzijn en gemoedsrust. Als we het niet doen passen we ons teveel aan aan wat voor de ander belangrijk is. Voorbij gaan aan onze eigen behoeften kost veel te veel energie. Met een goed gevoel nee kunnen zeggen vraagt om begrenzing. Wat maakt toch dat nee zeggen vaak zo moeilijk is?

read more
Sturen op werkgeluk

Sturen op werkgeluk

Over een duurzame, mensgerichte route naar resultaat Werk kunnen doen waar je goed in bent en dat je leuk vindt. Waarin je uitdaging, variatie en autonomie vindt. Waarin je kunt leren en groeien. In een omgeving waarin wederzijds vertrouwen is tussen collega’s, met...

read more
Josée van Hage - Sermone

Wil je bijblijven? Meld je nu aan en ontvang mijn laatste nieuws.

Excelleren in Leiderschap

Teams in ontwikkeling

Coaching

HRM

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Skip to content