trust-blog-leiderschap-en-vertrouwen-1170x500

Leiderschap en vertrouwen

Geschreven door: Josée van Hage

28- 12 - 2020

Hoe neem je als leider krachtig je positie in?

Leiderschap en vertrouwen.
De enorme toeloop op de door de overheid gesubsidieerde regeling “NL Leert Door” is een sterk signaal voor de enorme behoefte die er in ons land is bij medewerkers hun positie op de arbeidsmarkt te heroverwegen. Binnen een etmaal was de regeling waarmee aan 55.000 mensen een loopbaantraject werd aangeboden volgeboekt.

De grote vraag naar loopbaanbegeleiding komt deels voort uit noodzaak: mensen raken hun baan kwijt of krijgen als zelfstandige niet voldoende opdrachten meer in de huidige crisis. Deels gaat het ook om daadwerkelijke heroriëntatie: nogal wat mensen gebruiken deze tijd om te onderzoeken of ze op de goede plek zitten. De vraag dient zich voor hen aan wat ze willen (of moeten) leren en ontwikkelen om met plezier en succes te werken. De situatie die ze ervaren bij de huidige werkgever met de huidige leidinggevende zal daar ongetwijfeld onderdeel van zijn.

Leiders, managers en ondernemers kunnen hier ook een signaal in zien. Deze beweging die duidt op een sterke behoefte aan loopbaanbegeleiding maakt het noodzakelijk de positie als manager of leidinggevende de overwegen. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 70% van de werknemers  de direct leidinggevende aanwijst als belangrijkste bron van stress in het werk. Tussen de 33% en 61% van de leidinggevenden laat volgens het onderzoek gedrag zien dat een negatief effect heeft op het welzijn, de motivatie en de productiviteit van medewerkers (Aasland et al., 2010*). Terwijl dit zeker niet de intentie is van de meeste managers en ondernemers.

De vraag dient zich aan hoe je als leider krachtig je positie inneemt, vanuit een basis van vertrouwen. Vertrouwen is de basis is voor effectieve samenwerking en communicatie. Om te excelleren als leider is het geven van vertrouwen essentieel om vertrouwen te ontvangen. Zonder wederzijds vertrouwen is excelleren als leider – en excelleren als team, niet mogelijk.

leiderschap en vertrouwen

De vier sleutels voor leiderschap en vertrouwen zijn:

Sleutel 1: “Caring”

  • Hoe zorgzaam ben je als leider?
  • Kun je vanuit een open houding en zonder oordeel naar anderen luisteren en vanuit oprechte belangstelling vragen stellen, en zo de relatie verdiepen?

Sleutel 2: “Clarity”

  • Hoe duidelijk ben je in je communicatie?
  • Is jouw boodschap ondubbelzinnig?
  • Probeer je de ander te begrijpen en misverstanden in communicatie te vermijden?
  • Als jouw boodschap anders moet worden door veranderende omstandigheden (en dat is vast vaak!) hoe duidelijk neem je de anderen dan mee in het nieuwe verhaal?

Sleutel 3: “Commitment”

  • Hoe toegewijd ben je als leider aan de klant, de organisatie, je team,  de medewerker, de dienst of het product?
  • Kun je vanuit jouw loyaliteit de anderen inspireren en daarmee en gezamenlijke belang dienen?

Sleutel 4: “Consistency”

  • Hoe evenwichtig ben je als leider in waar je voor staat?
  • Hoe stevig sta je achter die boodschap, en achter je mensen, ook als het niet goed is gegaan?
  • Kunnen we op jou bouwen? Ook als de situatie anders wordt en je de eerder gemaakte route moet aanpassen?


” Vraag je eens af op welke manier jij invulling geeft aan deze vier C’s, de sleutels van wederzijds vertrouwen. Hoe geef jij vorm aan deze basis om te excelleren als leider? ” 

Heb je behoefte aan meer informatie over leiderschap en vertrouwen? Of interesse in een strategiegesprek?

Neem dan contact met me op!

Josée van Hage | December 2020

Meer informatie en contact:
Sermone BV
Josée van Hage MA MSC
www.sermone.nl
info@sermone.nl
0252-427929 / 06-55306400

*Aasland, M.S. et al (2010), The prevalence of destructive leadership behaviour, British Journal of Management, 21(2):438 – 452

Josée van Hage - Sermone

Josée van Hage

Sermone BV is in 2002 gestart door Josée van Hage. Vanuit haar visie dat succes begint met plezier, ontwikkeling en groei, helpt zij sindsdien organisaties in het sturen op ontwikkeling van mensen en teams.

Zij doet dit door gerichte inzet van coaching, teamontwikkeling, training en HRM: pragmatisch, daadkrachtig en met het gewenste resultaat voor ogen. Vooral door in gesprek te zijn met mensen, en door hen uit te dagen het gesprek met elkaar op een andere manier aan te gaan.

“Sermone” is Latijn voor “gesprek”. Het oog in het logo staat symbool voor het belang van de zuivere waarneming in de begeleiding van mensen in hun ontwikkeling.

Josée heeft een achtergrond in de internationale hotellerie. Na haar Master of Arts in HRM werkte ze als HR manager in verschillende internationale ondernemingen. In 2002 vestigde ze zich zelfstandig.

Ze professionaliseerde zich als Meestercoach en Dieptepsycholoog. Dit bracht haar achter de schermen bij een breed scala aan verschillende organisaties en ondernemingen.

Josée hecht aan hoge kwaliteit.
Daarom is ze geregistreerd als Senior Practitioner© bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO/EMCC), als Register Therapeut bij de Jungiaanse Vereniging van Analytische Therapeuten (JVATN) en is ze aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieadvies (NVP).

Josée is gecertificeerd ODC-coach en als docent verbonden aan het Instituut voor Sociale- en Bedrijfswetenschappen (ISBW).

Reacties

1 Comment

  1. Bert Spierings

    goed verhaal met heldere inhoud. Dank je voor het delen.

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde artikelen

Hoe veilig kun je het maken

Hoe veilig kun je het maken

Over Psychologische veiligheid en empathisch leiderschap Rianne* staat bekend als een toegewijde en empathische leider. Ze leidt een team binnen een grote consultancy organisatie die werkt met strakke deadlines en hoge verwachtingen. Rianne gelooft in de kracht van...

read more
Werkdruk en stressmanagement

Werkdruk en stressmanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers staat hoog op de HR-agenda van steeds meer organisaties. In de huidige krappe arbeidsmarkt past dit bij de wens medewerkers langer te willen behouden voor de organisatie. Werkdruk en stressmanagement zijn onderwerpen die, als ze geen aandacht krijgen, in de weg zitten van duurzame inzetbaarheid. Managers hebben de verantwoordelijkheid zowel voor zichzelf als voor hun teamleden werkdruk en daaraan gerelateerde stresssignalen te herkennen en aan te pakken.

read more
Josée van Hage - Sermone

Wil je bijblijven? Meld je nu aan en ontvang mijn laatste nieuws.

Excelleren in Leiderschap

Teams in ontwikkeling

Coaching

HRM

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Skip to content