Alles wat aandacht krijgt groeit
Inhoud
Monique is manager van een groot team in een High Tech productieomgeving. De organisatie staat onder druk (sterke concurrentie, achterblijvende resultaten, hoog verloop onder personeel) en die druk wordt vanuit de directie doorgezet naar de managers. Het gaat erom met zo min mogelijk mensen zo veel mogelijk werk te verzetten. Dat gaat volgens Monique ten koste van de dienstverlening aan de klanten en van welzijn van de medewerkers.
“Mijn rol gaat alleen nog over hoeveel ik kan besparen. Het heeft nog maar heel weinig te maken met het ontwikkelen en coachen van de mensen in mijn team en de processen om kwalitatief werk te leveren. Zo gaat het niet langer!”. Monique overwoog te vertrekken en zou zo onderdeel worden van het hoge personeelsverloop waar haar organisatie mee te kampen heeft.
Overdruk en onderwaardering
Het aantal openstaande functies is nog niet vaak zo hoog geweest als nu, als we de cijfers van het UWV mogen geloven. Organisaties hebben veel moeite vacatures, op allerlei niveaus, ingevuld te krijgen. Dat voert de druk op om zoveel mogelijk te doen met zo weinig mogelijk mensen. Deze beweging komt bovenop de efficiency-slagen die toch al decennialang de standaard zijn. De hectiek die de afgelopen weekenden op Schiphol ontstond is daar wellicht een pijnlijk voorbeeld van.
Als de druk hoog is, wordt de bijdrage van de mens in de organisatie ondergewaardeerd, zowel in beloning als qua aandacht voor wat nodig is om het werk goed te doen. En dan gaat het mis en lijden niet alleen de medewerkers, maar ook de klanten en uiteindelijk de organisatie. De tijd om hoge winsten en hoge bonussen te herverdelen lijkt aangebroken. Aandacht voor de menselijke maat is daarbij essentieel.
Mens als machine
Het lijkt erop dat de menselijke middelen, de “human resources”, weer ouderwets (net als in de vorige eeuw) slechts gezien worden als productiemiddel. De mens als machine. Terwijl we weten dat we tot betere resultaten komen als we de medewerker zien en met aandacht begeleiden om het werk zo goed mogelijk te doen. Mensen die zich kunnen ontwikkelen in de werkomgeving doen vanuit zichzelf meer dan we verwachten en zetten zich langer in voor hun werk.
Niet alleen productiemedewerkers (zoals op Schiphol en in het team van Monique) verdienen aandacht, tijd en beloning om hun werk goed te doen; ook hun managers hebben ruimte nodig om hun focus op mens en resultaat in balans te brengen, juist als de druk hoog is.
Werken vanuit wie je bent
Monique deed haar uitspraak nadat ze in het coachtraject tot inzicht gekomen was waar ze de regie over haar functioneren teveel aan anderen overliet. Als manager karakteriseert ze zichzelf als mensgericht en doelgericht (dat werd bevestigd in haar ODC-meting*). Onder druk van de omgeving liet ze zich vastzetten in de focus op besparingen, waardoor ze de verbinding met het team bijna kwijtraakte. Bijna, want toen ze besloot zelf de regie terug te pakken en te gaan doen waar ze goed in is, namelijk met aandacht voor de individuele mens samen werken aan het resultaat, hervond ze haar rust en stabiliteit als manager en kon ze de focussen op haar kerntaken.
Zo bleef ze “overeind” en leidde haar team naar resultaten die passen bij de mogelijkheden. Zo kon ze blijven bij haar werkgever en werd ze geen onderdeel van de verloopstatistieken.
Josée van Hage
mei 2022
*ODC-meting is het Odin Development Compass is een premium product. Een krachtige meting die een loepzuiver beeld geeft van waar onze talenten en kwetsbare krachten liggen, en waar ons ontwikkelbaar potentieel beschikbaar is.
P.S. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en maak kans op een gratis ODC-meting ter waarde van €850 euro!
Josee,
Nu pas tijd gevonden je artikel te lezen. Wat je aan de orde stelt is zó herkenbaar.
Bij mijn laatste opdracht bijvoorbeeld geconfronteerd met een Directie die alleen oog had voor (historische) kengetallen waar afdelingen maar aan hadden te voldoen.
Gevolg gedemotiveerde teams en een grote leegloop waardoor uiteindelijk de organisatie in een neerwaartse spiraal terecht kwam.
Door de Directie met hun eigen manier van opereren te confronteren en hen te coachen naar een meer people oriented aanpak kon die neerwaartse spiraal worden doorbroken.
Gevolg, managers en medewerkers konden weer ” groeien”, hadden weer steeds meer plezier in hun werk en het verloop werd duidelijk minder. Dit alles ging wel ten koste van iets mindere (financiële) resultaten, maar nog steeds met een acceptabele ROI.
Groet,
Mike