Situationeel Coachen de Kracht van Empowerment en Groei

Situationeel Coachen: de Kracht van Empowerment en Groei

Geschreven door: Josée van Hage

16- 08 - 2023

Ontdek hoe situationeel coachen individuen in hun kracht zet en hun persoonlijke groei stimuleert!

Top-down leiderschap is niet meer van deze tijd. In onze organisaties treffen we managers en medewerkers aan van vier verschillende generaties: Generatie X (1955-1970), de Pragmaten (1970-1985), Millennials (1985-2000) en natuurlijk Generatie Z (2000-2015). Nu wil ik zeker niet generaliseren, noch strakke contouren trekken rondom deze categorieën.

Maar voor jou als leider is het wel degelijk belangrijk om de cultuur van de verschillende groepen die je tegenkomt in jouw team van invloed te laten zijn op jouw stijl van leidinggeven.

Coachen generaties

Coachend leiderschap

Het begrip coachend leiderschap is inmiddels breed bekend en erkend als succesvol in organisaties. Het is een stijl van leidinggeven die gericht is op het stimuleren van ontwikkeling en groei van medewerkers. Daarmee worden eigen verantwoordelijkheid en empowerment versterkt (empowerment is het krijgen van meer controle over je eigen leven, besluitvorming en acties).

Een coachende manier van leidinggeven helpt je om aansluiting te vinden bij de behoeften van mensen uit elk van deze vier generaties. Naast de culturele aspecten van deze groepen, is het ook belangrijk rekening te houden met de specifieke behoeften van de individuele medewerker zelf. In welke fase van bekwaamheid bevindt die zich?

Vaardigheid en motivatie

Je stijl van coachen aanpassen aan waar jouw medewerker zich bevindt in termen van vaardigheden en motivatie noemen we situationeel coachen. Er zijn grofweg vier ontwikkelingsfasen waarin een medewerker zich kan bevinden, die vragen om een andere stijl van coachen. Deze fasen zijn als volgt:

  1. onbewust onbekwaam: de medewerker is zich nog niet bewust van het gebrek aan vaardigheden of kennis. Voor jou als manager is het in deze fase belangrijk om de medewerker te informeren, te trainen en te motiveren om nieuwe vaardigheden te leren.
  2. Bewust onbekwaam: zodra de medewerker zich bewust wordt van de nog ontbrekende kennis en vaardigheden het is belangrijk hem of haar te ondersteunen en aan te moedigen in het leerproces. Complimenten en constructieve feedback horen daarbij.
  3. Bewust bekwaam: de medewerker heeft zich goed ontwikkeld in zijn of haar rol en is zich bewust van de mate van bekwaamheid. Als manager kun je een meer faciliterende, ondersteunende rol aannemen om de ontwikkeling te blijven stimuleren.
  4. Onbewust bekwaam: de ervaren medewerker heeft alle kwaliteiten in huis om zelfstandig goed te functioneren. Als manager kun je met een gerust hart taken delegeren en de medewerker uitdagen met nieuwe taken en verantwoordelijkheden.
coachend leiderschap

Coaching continuüm

Elke generatie, en elke ontwikkelingsfase van de individuele medewerker, vraagt om een verschillende benadering van jou als manager. Dit kan variëren van directief en sturend aan de ene kant van het spectrum, tot delegerend en faciliterend aan de andere kant. De belangrijkste gedachte achter het coaching continuüm is dat de manager flexibel is in het inzetten van die stijl van coachen die past bij de specifieke situatie en behoeften van de individuele medewerker.

Als jij op deze manier flexibel kunt zijn in je stijl van coachen en dit toepast, heb je een positieve invloed op het zelfvertrouwen, het werkplezier en de prestaties van de individuele medewerkers en het team. Dat zal uiteindelijk leiden tot betere resultaten en ontwikkeling van alle betrokkenen, inclusief jouzelf en de organisatie.

Klaar om de kracht van situationeel coachen te benutten voor empowerment en groei?

Neem vandaag nog contact met me op voor persoonlijke coaching en ontdek hoe jij anderen kunt helpen hun volledige potentieel te bereiken!

Josée van Hage
September 2023

Josée van Hage - Sermone

Josée van Hage

Sermone BV is in 2002 gestart door Josée van Hage. Vanuit haar visie dat succes begint met plezier, ontwikkeling en groei, helpt zij sindsdien organisaties in het sturen op ontwikkeling van mensen en teams.

Zij doet dit door gerichte inzet van coaching, teamontwikkeling, training en HRM: pragmatisch, daadkrachtig en met het gewenste resultaat voor ogen. Vooral door in gesprek te zijn met mensen, en door hen uit te dagen het gesprek met elkaar op een andere manier aan te gaan.

“Sermone” is Latijn voor “gesprek”. Het oog in het logo staat symbool voor het belang van de zuivere waarneming in de begeleiding van mensen in hun ontwikkeling.

Josée heeft een achtergrond in de internationale hotellerie. Na haar Master of Arts in HRM werkte ze als HR manager in verschillende internationale ondernemingen. In 2002 vestigde ze zich zelfstandig.

Ze professionaliseerde zich als Meestercoach en Dieptepsycholoog. Dit bracht haar achter de schermen bij een breed scala aan verschillende organisaties en ondernemingen.

Josée hecht aan hoge kwaliteit.
Daarom is ze geregistreerd als Senior Practitioner© bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO/EMCC), als Register Therapeut bij de Jungiaanse Vereniging van Analytische Therapeuten (JVATN) en is ze aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieadvies (NVP).

Josée is gecertificeerd ODC-coach en als docent verbonden aan het Instituut voor Sociale- en Bedrijfswetenschappen (ISBW).

Reacties

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde artikelen

Chaos!

Chaos!

In het leven komen we allemaal in aanraking met chaos. Op wereldschaal en in onze directe omgeving. Of het nu gaat om problemen op het werk, moeilijkheden in relaties of onverwachte gebeurtenissen, chaos kan ons leven op zijn kop zetten en ons overweldigen. In deze tijden is het de vraag hoe overeind te blijven, het positieve te blijven zien en regie over je leven te nemen. Persoonlijk leiderschap is van cruciaal belang om rust en stabiliteit te vinden te midden van de storm.

read more
Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Nee, zeggen is voor veel mensen buitengewoon moeilijk. Of het nu een eenvoudige vraag is om een collega te helpen, een verzoek om over te werken of een vraag beantwoorden die buiten je verantwoordelijkheid ligt: nee te zeggen is lastig. De waarheid is dat nee zeggen wel belangrijk is voor ons eigen welzijn en gemoedsrust. Als we het niet doen passen we ons teveel aan aan wat voor de ander belangrijk is. Voorbij gaan aan onze eigen behoeften kost veel te veel energie. Met een goed gevoel nee kunnen zeggen vraagt om begrenzing. Wat maakt toch dat nee zeggen vaak zo moeilijk is?

read more
Sturen op werkgeluk

Sturen op werkgeluk

Over een duurzame, mensgerichte route naar resultaat Werk kunnen doen waar je goed in bent en dat je leuk vindt. Waarin je uitdaging, variatie en autonomie vindt. Waarin je kunt leren en groeien. In een omgeving waarin wederzijds vertrouwen is tussen collega’s, met...

read more
Josée van Hage - Sermone

Wil je bijblijven? Meld je nu aan en ontvang mijn laatste nieuws.

Excelleren in Leiderschap

Teams in ontwikkeling

Coaching

HRM

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Skip to content