Lezers van mijn blog weten dat ik in december ‘24 mijn kantoor en spreekruimte verhuisde. Na 24 jaar “kantoor aan huis” ben ik ingetrokken bij Markant Accountants in Lisse. Een kleine, maar fijne eigen ruimte die ik met mijn meubels, boeken en schilderijen kon inrichten. Deze verhuizing leek vooraf een grote stap. Dat was het ook, alleen al omdat ik vanwege de beperkte ruimte mijn archief moest digitaliseren en afscheid moest nemen van boeken en andere spullen.
Nu, een aantal weken verder, ervaar ik hoe fijn het is omringd te zijn door “collega’s”. Naast mijn cliënten zijn er mensen om me heen. Vriendelijke mensen die erop gericht zijn het samenwerken plezierig te maken. En dat brengt een heel prettige werksfeer met zich mee, die mij nog productiever lijkt te maken dan ik al was.
Inhoudsopgave
Meer, sneller, beter
In veel organisaties draait het om “meer, sneller, beter”. De menselijke kant van het werk schuift vaak naar de achtergrond, het gaat immers om prestaties. Echter, door vriendelijk te zijn voor elkaar, merken managers en medewerkers dat goed samenwerken niet alleen betekent dat iedereen zijn taken efficiënt uitvoert, maar vooral dat ze samenwerken in een omgeving waarin wederzijds respect, aandacht en empathie centraal staan. Vriendelijkheid en prestaties sluiten elkaar niet uit, maar versterken elkaar juist.

Eenzaamheid op de werkvloer: een blinde vlek?
Recent onderzoek toont volgens Eric Schoenmakers* (PhD Fontys Hogeschool en lid van de wetenschappelijk adviescommissie van het actieprogramma Een tegen Eenzaamheid van het Ministerie van VWS) aan dat eenzaamheid op de werkvloer een wijdverspreid probleem is. Het is een onderbelicht onderwerp met grote implicaties voor werkgeluk, prestaties en gezondheid van medewerkers, en daarmee voor de organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat vier op de tien Nederlanders zich erg of enigszins eenzaam voelt en dat eenzaamheid in alle leeftijdscategorieën vaak voorkomt.
Medewerkers blijken gezelschap te missen op het werk, hebben niemand om mee te praten, voelen zich buitengesloten of geïsoleerd van anderen. Gebrek aan zingeving of verbondenheid met collega’s en niet gezien worden door de leidinggevende of collega’s zijn bekende oorzaken van eenzaamheid op het werk. Grote kans dat dit ook in jouw organisatie aan de orde is.
Een cultuur van vriendelijkheid
Aardig zijn voor elkaar op het werk klinkt misschien simpel, maar het vraagt bewuste aandacht van zowel managers als medewerkers. Wanneer vriendelijkheid de boventoon voert, ontstaat er een omgeving waarin mensen zich veilig voelen om met elkaar in gesprek te zijn, constructieve feedback te geven én te ontvangen. Dit bevordert open communicatie waarin ideeën vrij kunnen stromen en problemen snel opgelost kunnen worden. Als er gevoelens van eenzaamheid zijn, schuiven die naar de achtergrond.
Aardig zijn, betekent niet dat we elkaar de handen boven het hoofd houden. Integendeel, het gaat om het tonen van inlevingsvermogen en begrip, terwijl we elkaar verantwoordelijk houden voor onze taken en doelen. Hierdoor wordt een cultuur van vriendelijkheid en duidelijkheid gecreëerd waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt, wat uiteindelijk leidt tot minder eenzaamheid en een hogere betrokkenheid en motivatie.

Laat eenzaamheid geen blinde vlek blijven
Het sleutelwoord is balans. Het is mogelijk om hoge eisen te stellen en tegelijkertijd een zorgzame werkcultuur te behouden met aandacht en ruimte voor alle betrokkenen. Belangrijk is dat zowel managers als medewerkers zich inzetten om een sfeer van aandacht, vertrouwen en respect te cultiveren. En dat zij erkennen dat mensen niet alleen werknemers zijn, maar individuen met hun eigen verhalen, uitdagingen en dromen.
Laten we streven naar meer vriendelijkheid in onze werkcultuur. Ik ervaar het effect daarvan zelf in de nieuwe werkomgeving waar ik te gast ben. Hoe is dat bij jou?
Josée van Hage
Februari 2025
0 Comments