Human Resource

Willen we echt nog “human resources” managen?

Geschreven door: Josée van Hage

11- 07 - 2022

Over mensen in organisaties

Het vakgebied Human Resource Management (HRM) is in de historie van organisaties nog redelijk nieuw. Het gaat er bij HRM om de medewerkers voortdurend optimaal te laten presteren, op zo’n manier dat de individuele bijdrage aan de doelen van de organisatie maximaal is. Een definitie die uitstekend past bij de op efficiëntie gerichte organisatie van deze tijd. In de vertaling: het managen van menselijke middelen. Maar is deze benadering nog wel van deze tijd? Willen we de mens nog wel als middel zien? Ik liever niet. Dat deed ik eigenlijk al niet (net als veel HRM’ers met mij). Tijd voor verandering!

Effecten

De effecten van de enorme personeelstekorten zijn dagelijks in het nieuws. Lange wachtrijen op Schiphol, koffers die niet meegaan op de juiste vluchten. De paskamers bij Zara die ik gesloten aantrof omdat er niet voldoende personeel is om ze te bemensen. Dat de derving hierdoor enorm toeneemt (winkeldiefstal…) horen we dan weer niet op het nieuws, wel van de dame bij de kassa.

Kinderopvangcentra die contracten met ouders moeten opzeggen vanwege personeelsgebrek, lange wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg, nieuwbouw en verbouwingen die worden uitgesteld door personeelsgebrek in de bouw en de techniek, treinen die uitvallen door personeelsgebrek bij de NS, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe het komt dat er zo’n personeelstekort is, dat is onderwerp voor een andere blog (is dit tekort er opeens? Nee hoor, we wisten al lang dat het zou komen!) Wat we hiermee kunnen vanuit het vakgebied HRM, is voor nu interessant.

Human Resource Management

Terugblik

Sinds de vorige eeuw ontwikkelde het vakgebied HRM zich in verschillende fasen (*Vinke 2016). Van personeelsadministratie (ervoor zorgen dat de lonen correct en op tijd betaald worden), naar personeelsbeheer (meer aandacht voor de sociale kant van de zaak), naar personeelsmanagement (het belang van het sturen op gedrag en functioneren kwam in beeld), naar HRM (de mens als middel om het organisatiedoel te realiseren).

In de afgelopen decennia ontstonden specialisaties zoals onder andere HR Analytics (met ken- en stuurgegevens richting geven aan de bijdrage van personeel) en HR Development (focus op ontwikkeling van talenten). Het lijkt erop dat het vakgebied nog niet is uitontwikkeld als we zien wat er gaande is in de huidige arbeidsmarkt. We zijn toe aan een nieuwe kijk op mensen in organisaties.

Nieuwe kijk Human Resource Management

Het is tijd te stoppen met naar de medewerkers te kijken als productiemiddel om de doelen van de organisatie te halen. Het past beter in deze tijd de mens zien als factor die de organisatie bepaalt. Een organisatie is tenslotte een groep mensen die met elkaar iets wil realiseren en daaraan wil bijdragen. Dat vergeten we als we blijven streven naar en sturen op optimale efficiënte inzet van de menselijke middelen.

De mens als bepalende factor zien levert veel nieuwe mogelijkheden op voor het vakgebied HRM, dat we misschien wel Mens en Organisatie kunnen gaan noemen.  Dat biedt kansen om creatief te denken en wegen te vinden om de mens centraal te stellen in de bedrijfsprocessen. De vele vaak mooie instrumenten die HRM heeft ontwikkeld kunnen worden aangepast om een werkwijze te vinden waarin de mens, de medewerker centraal staat. Om ruimte te bieden waarin de talenten op eigen wijze vrij gaan komen. En zo actief gaan bijdragen aan de richting waarin de organisatie zich ontwikkelt.

HRM

Mens en organisatie

Van efficiëntie en de mens als productiemiddel naar de mens als factor die de organisatie bepaalt. Dat vraagt omdenken. Een uitnodiging voor alle HRM’ers (die vanuit zichzelf meestal niets liever doen dan de mens centraal stellen!) om creatief naar het instrumentarium te kijken. Of het nu gaat om de manier waarop we werven en selecteren, leiderschap stimuleren, performance managen, belonen, opleiden en ontwikkelen… alle invalshoeken vragen een nieuw perspectief.  Waarin de mens centraal staat als mens en co-creator. Dan willen ze vast graag bij je (blijven en komen) werken!

Wil je meer informatie, dan kan je natuurlijk altijd contact met me opnemen.

Josée van Hage

juli 2022

*Vinke, R.H.W. (2016)  HRM voor de toekomst, op weg met de menselijke maat, vierde druk. Amsterdam: MindCampus

Josée van Hage - Sermone

Josée van Hage

Sermone BV is in 2002 gestart door Josée van Hage. Vanuit haar visie dat succes begint met plezier, ontwikkeling en groei, helpt zij sindsdien organisaties in het sturen op ontwikkeling van mensen en teams.

Zij doet dit door gerichte inzet van coaching, teamontwikkeling, training en HRM: pragmatisch, daadkrachtig en met het gewenste resultaat voor ogen. Vooral door in gesprek te zijn met mensen, en door hen uit te dagen het gesprek met elkaar op een andere manier aan te gaan.

“Sermone” is Latijn voor “gesprek”. Het oog in het logo staat symbool voor het belang van de zuivere waarneming in de begeleiding van mensen in hun ontwikkeling.

Josée heeft een achtergrond in de internationale hotellerie. Na haar Master of Arts in HRM werkte ze als HR manager in verschillende internationale ondernemingen. In 2002 vestigde ze zich zelfstandig.

Ze professionaliseerde zich als Meestercoach en Dieptepsycholoog. Dit bracht haar achter de schermen bij een breed scala aan verschillende organisaties en ondernemingen.

Josée hecht aan hoge kwaliteit.
Daarom is ze geregistreerd als Senior Practitioner© bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO/EMCC), als Register Therapeut bij de Jungiaanse Vereniging van Analytische Therapeuten (JVATN) en is ze aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieadvies (NVP).

Josée is gecertificeerd ODC-coach en als docent verbonden aan het Instituut voor Sociale- en Bedrijfswetenschappen (ISBW).

Reacties

1 Comment

  1. Diana

    Interessant om te lezen Josée, het is inderdaad tijd voor verandering!

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde artikelen

Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Waarom Nee zeggen zo moeilijk is

Nee, zeggen is voor veel mensen buitengewoon moeilijk. Of het nu een eenvoudige vraag is om een collega te helpen, een verzoek om over te werken of een vraag beantwoorden die buiten je verantwoordelijkheid ligt: nee te zeggen is lastig. De waarheid is dat nee zeggen wel belangrijk is voor ons eigen welzijn en gemoedsrust. Als we het niet doen passen we ons teveel aan aan wat voor de ander belangrijk is. Voorbij gaan aan onze eigen behoeften kost veel te veel energie. Met een goed gevoel nee kunnen zeggen vraagt om begrenzing. Wat maakt toch dat nee zeggen vaak zo moeilijk is?

read more
Sturen op werkgeluk

Sturen op werkgeluk

Over een duurzame, mensgerichte route naar resultaat Werk kunnen doen waar je goed in bent en dat je leuk vindt. Waarin je uitdaging, variatie en autonomie vindt. Waarin je kunt leren en groeien. In een omgeving waarin wederzijds vertrouwen is tussen collega’s, met...

read more
Jobcrafting

Jobcrafting

Jobcrafting gaat over het actief vormgeven en aanpassen van het werk door werknemers, met als doel om hun werkzaamheden beter aan te laten sluiten bij de persoonlijke behoeften, vaardigheden en interesses. Het draagt bij aan een betere werk-privébalans en het verhogen van werktevredenheid en betrokkenheid.

read more
Josée van Hage - Sermone

Wil je bijblijven? Meld je nu aan en ontvang mijn laatste nieuws.

Excelleren in Leiderschap

Teams in ontwikkeling

Coaching

HRM

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Skip to content