Leiderschap, Rudolf, Sermone

Leiderschap: “Rudolph the Red Nosed Leader”

Geschreven door: Josée van Hage

06- 12 - 2022

Over leiderschap, hoe het niet moet en hoe het wel kan

Rudolph is het jongste rendier van de Kerstman met de grote rode neus, die ’s nachts licht geeft. Hij is om die reden een buitenbeentje bij de andere acht rendieren, en niet bij uitstek een leider van het team. Dat verandert als de kerstman hem op een avond vraagt zijn rendieren te leiden, omdat ze door het mistige weer die nacht bijna niets kunnen zien, en Rudolphs neus prima als lamp kan dienen.

Het plan slaagt en Rudolph wordt de vaste teamleider van de rendieren. De Kerstman heeft gekeken naar de unieke kwaliteiten van zijn rendieren en de verantwoordelijkheid gedelegeerd. Op de vriendelijke “ho ho ho”- manier die we kennen van deze folkloristische figuur. Rudolph blijkt zijn team heel goed te kunnen leiden.

Leiderschap, Rudolf, Sermone

Leiderschap, hoe het niet moet

Van folklore in leiderschap naar de realiteit. In de afgelopen weken is veel geschreven en gesproken over leiderschap en hoe het juist niet moet. De voorbeelden die in het nieuws waren (DWDD, de Tweede Kamer) zijn schrijnend en er lijkt schade aangericht te zijn bij mensen die te lijden hebben gehad onder op angst gebaseerd leiderschap. In mijn eigen coachpraktijk kwam het ook op tafel.

Een van mijn cliënten, leidinggevende bij een multinational, werkte tot een jaar geleden onder een schreeuwende en tierende baas die op angstaanjagende manier een reorganisatie doorvoerde. Ze werkt inmiddels elders, maar de berichtgeving over het extreem directieve leiderschap bracht haar terug in de tijd en ze voelde opnieuw de angst van het onder (vernederende) druk gezet worden om te presteren.

Achterhaalde gedachten

Dat een harde, onderdrukkende stijl van leidinggeven tot betere prestaties leidt, is een achterhaalde gedachte. We weten inmiddels uit onderzoek dat werken vanuit angst een negatieve impact heeft op de cultuur van teams in organisaties en niet bijdraagt aan betere resultaten. Zelfs niet in de wereld van sport en bijvoorbeeld defensie, zegt Janka Stoker, hoogleraar leiderschap en organisatieverandering.

Zij wijst naar een onderzoek dat in de VS is gedaan naar “abusive supervision” (*) waaruit blijkt dat een dergelijke vorm van leiderschap schadelijk is voor de individuele medewerker, teams en uiteindelijk de organisatie als geheel. Dat geldt ook voor omgevingen waar “alleen maar” hoge druk wordt opgevoerd vanuit de leiding, zonder schreeuwen en schelden. Ook dan is de kans op uitval door overspannenheid of depressie te groot, zeker op de langere termijn. Leidinggeven zoals het niet meer kan (en eigenlijk nooit gekund heeft).

Leiderschap, team, medewerkers

Leiderschap, hoe het wel kan

Leiders van nu staan naast hun medewerkers in het team. Dat doen ze met vertrouwen, belangstelling en betrokkenheid. Ze hoeven niet alles zelf het beste te weten en hebben het niet nodig “de baas” te zijn, opdrachten te geven en alles onder controle te hebben. Schreeuwen en schelden doen ze zeker niet! Ze onderkennen de kwaliteiten van hun teamleden en delegeren al naargelang de verantwoordelijkheden.

Leiders van nu geven juist ruimte en aandacht aan de ideeën van de teamleden en vragen hoe ze hen kunnen helpen beter te worden in hun werk. Ze zijn op de achtergrond als het goed gaat, en nemen de verantwoordelijkheid als het mis gaat. Dat kunnen ze omdat ze goed in hun vel zitten en zelfvertrouwen hebben. En fouten maken mag.

Hoe kan ik helpen?

Zo aan het einde van het jaar is het tijd om terug te blikken en vooruit te zien. Reflecteren op wat we gedaan hebben, en een doorkijk te maken van wat we in het nieuwe jaar willen ontwikkelen. Op zoek naar wat het vraagt om, zelfs onder druk, de leiding te nemen met de vraag: Hoe kan ik helpen? Met zelfvertrouwen en vertrouwen in de kwaliteiten van de anderen. In elk team is er wel een Rudolph, die zijn licht kan laten schijnen op de beste route in de mist.

Ik wens je mooie reflecties onder de kerstboom.

Josée van Hage
december 2022

Josée van Hage - Sermone

Josée van Hage

Sermone BV is in 2002 gestart door Josée van Hage. Vanuit haar visie dat succes begint met plezier, ontwikkeling en groei, helpt zij sindsdien organisaties in het sturen op ontwikkeling van mensen en teams.

Zij doet dit door gerichte inzet van coaching, teamontwikkeling, training en HRM: pragmatisch, daadkrachtig en met het gewenste resultaat voor ogen. Vooral door in gesprek te zijn met mensen, en door hen uit te dagen het gesprek met elkaar op een andere manier aan te gaan.

“Sermone” is Latijn voor “gesprek”. Het oog in het logo staat symbool voor het belang van de zuivere waarneming in de begeleiding van mensen in hun ontwikkeling.

Josée heeft een achtergrond in de internationale hotellerie. Na haar Master of Arts in HRM werkte ze als HR manager in verschillende internationale ondernemingen. In 2002 vestigde ze zich zelfstandig.

Ze professionaliseerde zich als Meestercoach en Dieptepsycholoog. Dit bracht haar achter de schermen bij een breed scala aan verschillende organisaties en ondernemingen.

Josée hecht aan hoge kwaliteit.
Daarom is ze geregistreerd als Senior Practitioner© bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO/EMCC), als Register Therapeut bij de Jungiaanse Vereniging van Analytische Therapeuten (JVATN) en is ze aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieadvies (NVP).

Josée is gecertificeerd ODC-coach en als docent verbonden aan het Instituut voor Sociale- en Bedrijfswetenschappen (ISBW).

Reacties

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gerelateerde artikelen

Hoe veilig kun je het maken

Hoe veilig kun je het maken

Over Psychologische veiligheid en empathisch leiderschap Rianne* staat bekend als een toegewijde en empathische leider. Ze leidt een team binnen een grote consultancy organisatie die werkt met strakke deadlines en hoge verwachtingen. Rianne gelooft in de kracht van...

read more
Werkdruk en stressmanagement

Werkdruk en stressmanagement

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers staat hoog op de HR-agenda van steeds meer organisaties. In de huidige krappe arbeidsmarkt past dit bij de wens medewerkers langer te willen behouden voor de organisatie. Werkdruk en stressmanagement zijn onderwerpen die, als ze geen aandacht krijgen, in de weg zitten van duurzame inzetbaarheid. Managers hebben de verantwoordelijkheid zowel voor zichzelf als voor hun teamleden werkdruk en daaraan gerelateerde stresssignalen te herkennen en aan te pakken.

read more
Josée van Hage - Sermone

Wil je bijblijven? Meld je nu aan en ontvang mijn laatste nieuws.

Excelleren in Leiderschap

Teams in ontwikkeling

Coaching

HRM

Je hebt je succesvol ingeschreven!

Skip to content