“Guilty dating pleasure” geeft een mooi vergelijk
Twee van mijn lieve vriendinnen (Karin en Nanda, ze lezen ongetwijfeld mee) hebben mij ervan overtuigd dat ik in deze zomerweken toch echt moet kijken naar B&B Vol Liefde, bijna dagelijks op RTL4. Ik ben (net als miljoenen met mij) in deze verslavende fuik gestapt en kan nu niet meer stoppen met kijken. Vanochtend kwam op mijn LinkedIn-tijdlijn een te leuke “post” voorbij van Dr. Danielle Braun (antropoloog: ze is van de scherpe observaties in gedrag van mensen en soms ook dieren) over dit TV programma, met een interessante vertaalslag. (De lezer die niet kijkt naar deze zomerhit van RTL4 kan de volgende alinea beter overslaan en direct verder scrollen naar mijn interpretatie over leiderschap 😊).
Danielle schrijft:
“Ha ha ha. 6 dating lessen van experts uit B&B Vol Liefde. Ook uitstekend toepasbaar op samenwerking en zakelijke fusies:
- Blijf elkaar bevragen (wees geen Anja)
- Zoek niet te snel de diepgang: smalltalk (wees geen Joop)
- Loop niet te hard van stapel (wees geen Mallegosha)
- Swipe niet naar 100 anderen: focus op die ene (wees geen Thijz)
- Stel slechte boodschappen niet uit (wees geen Iris)
- Dumpen? Dump dan ook en trek niet langzaam de pleister af (wees geen Robert-Jan)”
Inhoudsopgave
Datinglessen en leiderschap
Deze zes datinglessen gaan vooral over communicatie en zijn uitstekend te vertalen naar wat belangrijk is in leiderschap en samenwerking. Daar gaan we:
1: Blijf elkaar bevragen
Door vragen te stellen versterk je wederzijds begrip en voorkom je miscommunicatie. Managers hebben een voorbeeldrol en versterken een cultuur van openheid en groei door het stellen van (open) vragen. Daarmee dagen ze aannames uit en stimuleren ze innovatie, kritisch denken en oplossend vermogen van hun teamleden. Kortom: elkaar bevragen leidt tot hogere kwaliteit in werk en een sterkere, meer dynamische samenwerking.
2: Zoek niet te snel de diepgang: smalltalk
In professionele samenwerking is het van belang niet meteen de diepte in te duiken. Smalltalk lijkt misschien onbelangrijk, maar speelt een cruciale rol in het opbouwen van vertrouwen en wederzijds begrip. Alledaagse gesprekken helpen een ontspannen sfeer te creëren waarin teamleden zich op hun gemak voelen. Managers voelen in hun drukke schema niet altijd ruimte voor smalltalk, terwijl dit juist wel een basis geeft voor een sterkere, meer authentieke band.
3: Loop niet te hard van stapel
Een te agressieve benadering kan relaties onder druk zetten voordat ze goed en wel zijn begonnen. Door overdreven enthousiast of te assertief te communiceren, loop je het risico om het vertrouwen en de goodwill van de ander te ondermijnen. Effectieve communicatie in zakelijke setting vereist geduld, wederzijds begrip en respect. Ruimte voor een natuurlijke ontwikkeling van de relatie bevordert een solide en duurzame samenwerking die gebaseerd is op vertrouwen en respect.
4: Swipe niet naar 100 anderen: focus op die ene
Elke medewerker heeft unieke talenten, vaardigheden en behoeften die niet te vangen zijn in een algemene benchmark. Door individuele aandacht te schenken kunnen managers beter inspelen op de specifieke motivaties en ontwikkelingspunten van elk teamlid. Dit leidt niet alleen tot een hogere betrokkenheid, maar ook tot meer tevredenheid, plezier en productiviteit. Onderlinge vergelijking kan daarentegen leiden tot onnodige competitie en een gevoel van ongelijkheid, wat de teamcohesie en samenwerking kan ondermijnen.
5: Stel slechte boodschappen niet uit
Voor managers is het cruciaal om direct en helder te communiceren, ook als de boodschap negatief is. Je toont integriteit en versterkt het vertrouwen binnen je team als je slecht nieuws niet uitstelt. Onmiddellijke communicatie geeft medewerkers de tijd om zich aan te passen en oplossingen te bedenken, wat belangrijk is voor het behouden van moraal en efficiëntie. Vertraging kan onzekerheid en geruchten bevorderen. Dat is funest voor de werksfeer. Eerlijk en transparant zijn, helpt om een cultuur van open communicatie te stimuleren, wat uiteindelijk leidt tot een sterker en veerkrachtig team.
6: Dumpen? Dump dan ook en trek niet langzaam de pleister af
Wanneer teamleden zien dat ontslag (of het niet verlengen van een arbeidscontract) op een eerlijke en transparante manier wordt behandeld, versterkt dit het vertrouwen in het management. Het laat zien dat de manager consistent en rechtvaardig handelt. Duidelijke en tijdige communicatie toont respect voor de medewerker, neemt onzekerheid weg en minimaliseert gevoelens van stress. Dat draagt bij aan een positieve reputatie van zowel de manager als de organisatie.
Voor zover je nog niet keek naar deze “Guilty Pleasure” B&B Vol Liefde: kijk dan toch en zie wat je kunt leren van gedrag in relaties. Ik wens je veel kijkplezier!
Josée van Hage
Augustus 2024
P.S.
Wil je jouw communicatie eens onder de loep leggen om je verder te ontwikkelen als leider?
Ken je de vier C’s van Leiderschap en vertrouwen al (die gaan vooral over communicatie!)? Wil je daar meer over te weten komen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek via https://joseevanhage.youcanbook.me/ of info@sermone.nl. Ik spreek je graag!
0 Comments